گروه مقاله : لوگو
تاريخ انتشار : 1397/04/27 - 15:55
كد :8077

تئوری گشتالت در طراحی لوگو

گشتالت یا Gestalt به معنای این است که یک مفهوم کلی از یک تصویر دریافت کنیم بدون آنکه درگیر جزئیات آن شویم.

گشتالت به معنای ساختار و سازمان است. تئوری گشتالت در حقیقت شاخه ای از روانشناسی است که در مباحث گرافیکی و طراحی لوگو نیز کاربرد دارد.این تئوری به معنای تشکیل و ترکیب چند پدیده فیزیکی ، عملی و روانشناسی است که برای انجام کاری یکسان اتفاق می افتد.

در این شاخه از علم روانشناسی ، چگونگی درک اطلاعات بصری توسط مغز انسان مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. تئوری گشتالت ، در طراحی لوگو و ابزارهای هویت بصری کاربرد دارد و موجب شناخت و توصیف چگونگی درک مطالب بصری می گردد.

در حقیقت این تئوری تاکید بر این دارد که به جای اینکه برای درک یک تصویر نیاز به درک تک تک جزئیات داشته باشیم ، با دانستن کلی و درک اجمالی از آنها می توانیم مفهوم تصویر را متوجه شویم و ترکیبی از اجزای جداگانه را در نظر بگیریم.

مغز انسان این عناصر بصری موجود در تصاویر را به گونه ای درک می کند که مفهوم بیشتری داشته باشد. همچنین یک شی ، حتی اگر به صورت کامل شده نباشد و جزئیات کافی را داشته باشد چشم انسان می تواند تصویر را به صورت کامل شده تصور کند.

 

تئوری گشتالت بر این تاکید دارد کل یک چیز اطلاعات بیشتری را نسبت به مجموع اجزای آن انتقال میدهد. از این اصل برای درک یک سیستم پیچیده بدون درگیری با اجزای آن می توان استفاده نمود.

در نتیجه نگرانی از بابت طراحی یک لوگوی به نسبت پیچیده، رفع می گردد چراکه ذهن بیننده این توانایی را دارد که پس از دیدن لوگو ، با یک نگاه کلی مفهوم آن را دریابد.همچنین می توان در طراحی لوگو فقط قسمت های ضروری را طراحی کرد و تصور درک بقیه ی اجزای شکل لوگو را بر عهده ذهن بیننده گذاشت.

نظرات كاربران :
مقالات مرتبط
بروشور شرکتی حاوی اطلاعاتی در مورد شرکت و مجموعه خدمات آنهاست. در طراحی بروشور شرکتی سعی می شود اعتبار و حرفه ای بودن شرکت را به نمایش بگذارند.
کاتالوگ ایرانی از طرح ها و نمادهای ایرانی برای طرح کاتالوگ استفاده می کند.
کاتالوگ پزشکی یک ابزار مناسب برای ارائه معرفی خدمات و محصولات و همچنین مطالب آموزشی میباشد.
کاتالوگ هنری با استفاده از طرح ها و نقش های اداری که مفهومی را با خود به شکل مستقیم یا غیر مستقیم منتقل می کند طراحی می شود.
طراحی لوگو